Marijke Boudewijns

Design sem nome (1).png

“Het begin van de Coronaperiode vond ik best beangstigend. Toen ik om me heen hoorde dat de scholen misschien dicht gingen, dacht ik: oh jee, dan valt alle structuur weg, terwijl voorspelbaarheid zo belangrijk is voor kinderen. Vrijdag zijn ze nog op hun fietsjes naar school geweest – maandag zit het hele gezin opeens thuis.

Ik wilde ervoor zorgen dat verbinding zou blijven. Ik dacht: er moet iedere dag iets zijn waarvan de kinderen weten; een juf en een meester zijn er voor me, bieden een glimlach én bespreken serieuze zaken. 

Dus nam ik voor kinderen uit groep 5 – 8 iedere dag een filmpje op voor ons YouTube kanaal ‘Geflipt?!’ Zo’n 7 minuten aan korte instructies en quizjes: het herhalen van de persoonsvorm etc. Het was informatief en interactief, bedoeld om leren te combineren met amusement. Ieder kind kijkt YouTube; maar dat is eigenlijk allemaal amusement.  

We hadden bijvoorbeeld een actie waarbij we – toen eenzame ouderen in het nieuws waren – mensen in het verzorgingstehuis een filmpje stuurden. De kinderen spraken een zelfgemaakte tekst in, die wij aan het einde van de week aan elkaar plakten en naar de ouderen sturen. Heel ontroerend: kinderen in het hele land gingen met zo’n camera aan de slag.

Dat het kanaal zo snel zo’n groot bereik kreeg (nu zo’n 10k volgers), kwam vooral door de media; het Jeugdjournaal was erbij, en kranten. Het was het enige wat er echt iedere dag – structureel – was voor die kinderen.

Nu neem ik eens in de twee weken of maand een filmpje op. Je kunt dit niet iedere dag blijven volhouden; ik heb nog nooit zo hard gewerkt, had al die tijd ook gewoon m’n eigen klas en een kind thuis! Achteraf denk ik: hoe heb ik dat gedaan? Ik ben ervan overtuigd: als je ziet dat je iets betekent voor een ander, krijg je daar heel veel energie van.

Meer weten of ken je kinderen in groep 5 – 8 die dit leuk vinden? Stuur vooral door! www.youtube.nl/Benjegeflipt

Next
Next

Kester Scholten